Der er mange måder at drive forretning på, og inden for meget kort tid er der en ny type af startups, der er kommet til. Der er her tale om de såkaldte platformsbaserede startups, og de vinder i stor stil frem. Der er som udgangspunkt ikke nogle grænser for, hvad man kan skabe en platform for, og det har også flere gange vist sig, at det er en måde, hvorpå man kan tjene rigtig mange penge. Har man lyst til at være med, hvor det sker, så kan det være godt at læse med her på siden.

Det er særligt de seneste 10 år, at denne nye type af startups har vist sig på markedet. En platformsbaseret forretningsmodel er en hjemmeside eller software, der gør det muligt for to forskellige parter at mødes. Meningen med mødet er naturligvis at gå i dialog, hvor en forretning mellem disse to parter er det egentlige formål.

Mange spændende platforme på markedet

Et rigtig godt eksempel på en platform er Airbnb. Det er verdens største hotelkæde, og der er udelukkende tale om en platform, der udveksler mellem to parter, for stedet ejer ikke nogen hoteller.

Går man med tanker om at bevæge sig i denne retning, så må man være opmærksom på, at det kan være dobbelt så svært at få succes, som hvis man laver en helt almindelig forretningsmodel. Det er det naturligvis, fordi man skal have styr på begge sider af sagen. Begge parter skal nemlig betragtes som kunder, da man både skal tiltrække supply- og demand-siden. For at få succes er det afgørende, at man kan få fat i begge sider, og at man kan opbygge en tillid, der gør, at platformen kommer til at fungere. Man skal derfor også som det første finde ud af, om man har en stor eller lille målgruppe.